I landsbykirken i Tøstrup holder man nytårstraditionen i hævd med en gudstjeneste, der omkranser det gamle og det nye år. Det er også i Tøstrup Kirke, man kan få perspektiv på dansk kulturhistorie, ved at beundre kirkens berømte kalkmalerier. Foto: Lars Norman Thomsen
I landsbykirken i Tøstrup holder man nytårstraditionen i hævd med en gudstjeneste, der omkranser det gamle og det nye år. Det er også i Tøstrup Kirke, man kan få perspektiv på dansk kulturhistorie, ved at beundre kirkens berømte kalkmalerier. Foto: Lars Norman Thomsen
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Nytårstradition: Godt nytår i Tøstrup Kirke

Den over 30 år gamle tradition med at lave midnatsgudstjeneste i Tøstrup Kirke nytårsaften er nu så sejlivet, at den bliver der ikke pillet ved

Der findes to salmer i Den Danske Salmebog, som begge har titlen 'Vær velkommen Herrens år'.

Hvordan hænger det nu sammen?

  • Historien er den, at Svend Grundtvig, salmedigteren N.S.F. Grundtvigs søn fandt et håndskrift på Det Kongelige Bibliotek, hvor der blandt andet var en gammel adventssalme og en nytårsvise, begge med samme begyndelse.
  • Sønnike viste sin far disse tekster, og adventssalmens 10 strofer bliver også trykt i det grundtvigske tidsskrift Dansk Kirketidende d. 2.12. 1849.
  • Herefter gik gamle Grundtvig i gang.
  • søndag i advent, som er kirkens nytår, blev der i Vartov kirke (Grundtvig var kirkens præst fra 1839 til sin død i 1872.) uddelt et løsblad, hvor han havde skrevet en ny adventssalme på 4 strofer, der bygger på den gamle adventssalme. Det er nummer 74 i Salmebogen. I de første 3 strofer samler Grundtvig det kristne budskab i de tre højtider (jul – påske – pinse), og i strofe 4 samles alle søndage (Herrens dag) eller måske alle dage i ét.
  • Grundtvig skrev så også en salme til kalendernytåret med samme begyndelseslinje ”Vær velkommen Herrens år”. Det er nummer 712 i Salmebogen, og den blev omdelt som salmeblad i Vartov jul-nytår 1849.

Kilde: Bibelselskabet

Tøstrup Kirke fastholder en over 30 år gammel tradition med en midnatsgudstjeneste nytårsaften. Den begynder en halv time, før kirkeklokken ringer det nye år ind

Det var tidligere sognepræst Egon Kristiansen, der i sin tid tog initiativ til en midnatsgudstjeneste 31. december, og hans efterfølger Susanne Hjørlund har syntes om idéen og keret om den.

Kirkegængere fra hele Djursland og helt fra Aarhus søger nytårsaften til Tøstrup Kirke til denne ganske særlige markering af årsskiftet.

”Det er det, vi i kirkelige kredse kalder en vandremenighed, der deltager. Typisk mennesker, der er herude i området for at fejre nytårsaften,” fortalte Susanne Hjørlund forud for sidste års nytårsgudstjeneste. Hun har været præst i Nimtofte-Tøstrup i syv år. Hendes forgænger Egon Kristiansen var det i samfulde 32 år og startede nytårstraditionen i begyndelsen af sin embedsperiode.

Gudstjenesten begynder klokken 23.30 og indeholder en kort prædiken, nogle salmer og bønner. Menigheden afslutter gudstjenesten med at synge Grundtvigs evergreen fra Grundlovsåret 1849: 'Vær velkommen, Herrens år'.

Efter gudstjenesten serverer menighedsrådet et glas champagne og et stykke kransekage i våbenhuset, før alle drager ud i det nye år en højtidelig oplevelse rigere - både som en god afslutning og en god begyndelse.

Publiceret: 27. December 2017 08:00

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder og
annoncer hver dag fra Lokalvisen Folkebladet

Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt