Det var ikke en ligefrem begejstret Harry Simonsen, som Lokalavisen mødte før sidste uges ekstraordinære møde på Farsøhthus, hvor hans kone Jytte Simonsen kunne se frem til en huslejestigning som følge af forbedringerne af brandsikkerheden.

Det var ikke en ligefrem begejstret Harry Simonsen, som Lokalavisen mødte før sidste uges ekstraordinære møde på Farsøhthus, hvor hans kone Jytte Simonsen kunne se frem til en huslejestigning som følge af forbedringerne af brandsikkerheden.

Fortørnelse bliver til forståelse i betaling af plejehjemsforbedringer

Pårørende undrer sig over betalingsmodel for at forbedre plejecentres brandsikkerhed

Af
Simon Carlson

Allingåbro I nærværende avis fortalte vi i sidste uge, at størstedelen af regningen for forbedringer af brandsikkerheden på Norddjurs Kommunes plejecentre ender med at lande på beboernes bord.

Forbedringen af brandsikkerheden er en udløber af den tragiske dødsbrand på Farsøhthus i Allingåbro sidste år, og I Norddjurs Kommune viser gennemgangen af 26 plejecentre, ældreboliger og handicapbosteder, at det vil koste i omegnen af syv millioner kroner at gennemføre de anbefalede forbedringer.

En skændsel

Det var derfor en temmelig fortørnet Harry Simonsen, der i sidste uge tømte sin kone Jyttes postkasse. Jytte Simonsen er beboer på Farsøhthus, og i et brev fra Norddjurs Kommune kunne Harry Simonsen læse, at hans kones husleje nu vil stige med 172 kroner om måneden som følge af de forbedringer, der skal foretages, efter branden der kostede tre ældre kvinder livet.

"Jeg synes, det er en skændsel, det de gør. Kommunen har hele tiden valgt den lette løsning, og det var at give dispensation for alting," siger Harry Simonsen med henvisning til, at der i det tidligere Rougsø Kommune var givet dispensation til brandsikkerheden på Farsøhthus på grund af den dengang nærliggende brandstation.

Harry Simonsen fortsætter:

"Nu vælger de igen den lette løsning ved at sige, at det er beboerne, der skal betale. Det er så blandt andet min kone og alle de andre, der skal hæfte for det, og jeg er fandme utilfreds med, at man lægger det over på de nuværende og kommende beboere at betale," fastslog en indigneret Harry Simonsen.

Loven er i vejen

I fredags var der indkaldt til ekstraordinært afdelingsmøde på Farsøhthus, hvor stigningerne i udgifterne blev fremlagt for beboere og pårørende.

Efterfølgende kunne formand for Voksen- og Plejeudvalget Lars Møller forklare, hvorfor regningen for forbedringen af brandsikkerheden lander hos beboerne.

"Det er ikke os, der bestemmer, at de skal betale. Det er almenboligloven, der tilsiger det," fastslår Lars Møller og uddyber:

"Vi har på baggrund af branden på Farsøhthus handlet og reageret på den, og vi ønsker at gøre, hvad vi kan for at sikkerheden er i top. Almenboligloven, at der skal være en opdeling af udgifterne mellem beboere og kommune. Jeg kan godt forstå, at folk synes det er træls, at vi nu hæver brandsikkerheden, og så lader vi beboerne selv betale, men vi har gjort hvad vi kunne for at få udgifterne over på serviceområdet, hvor det er kommunen, der skal betale," lyder det fra udvalgsformanden.

Større forståelse

På fredagens ekstraordinære møde blev beboere og pårørende informeret om, hvordan betalingen er skruet sammen på Farsøhthus. Beboerandelen for lave de påkrævede installationer til forbedring af brandsikkerheden lyder på godt tre millioner kroner. Pengene skal afdrages over tid, hvorfor kommende beboere også skal betale den forhøjede husleje.

Til gengæld stiger boligstøtten i takt med, at huslejen stiger, og det betyder, at flere beboere ikke kommer til at mærke stigningen. Det gælder blandt andet Jytte Simonsen, og derfor var det en noget mere forstående ægtefælle Harry Simonsen, der efter mødet gjorde status.

"Jeg synes stadig, det er en træls måde, det er gjort på, men jeg fik da en rimelig forståelse for, at kommunen har gjort det, som de bedst kunne. Nu fik vi at vide, at det går næsten lige op med det, vi får tilbage i boligstøtte, og det lægger da en dæmper på mig, men jeg må sige, at jeg stadig er lidt fortørnet over, at der er set bort fra den her brandsikkerhed i mange år," lød det fra Harry Simonsen.

Branden på Farsøhthus brød ud 3. august. Den kostede tre ældre kvinder livet. Arkivfoto: Øxenholt Foto

Branden på Farsøhthus brød ud 3. august. Den kostede tre ældre kvinder livet. Arkivfoto: Øxenholt Foto

Forbedring af brandsikkerheden

Efter branden på Farsøhthus i august sidste år igangsatte Norddjurs Kommune en undersøgelse af alle kommunens plejecentre, ældreboliger og bosteder. Det har ført til 26 steder, hvor brandsikkerheden skal forbedres.

Det kommer til at koste omkring syv millioner kroner. Heraf skal beboerne i de berørte boliger betale omkring 6,2 millioner.

De skal finansieres via allerede indbetalte midler til forbedringer og/eller via låneoptagelse i beboernes andel af boligarealet og efterfølgende afdrag over huslejen.

Publiceret 18 March 2019 11:30

SENESTE TV