Marius Bjørn Herholdt Boje (tv.) og Henrik Kjær Carstensen har brugt utallige timer på at bygge deres egen bas. Komplet med ægte strenge, stemmeskruer og motivet, der indikerer, at det er en vaskeægte Henrik og Marius Bas.

Marius Bjørn Herholdt Boje (tv.) og Henrik Kjær Carstensen har brugt utallige timer på at bygge deres egen bas. Komplet med ægte strenge, stemmeskruer og motivet, der indikerer, at det er en vaskeægte Henrik og Marius Bas.

Gode idéer bliver til virkelighed, når man løber maraton i naturfag

Af
Simon Carlson

Norddjurs "Det var faktisk den første idé, vi fik, da vi fik at vide, at vi skulle lave et musikinstrument. Og Marius spiller bas i fritiden, så vi blev hurtigt enige om, at det helt klart var en bas, vi skulle bygge."

12-årige Henrik Kjær Carstensen peger over på den sorte bas med fine håndmalede motiver henover, som klassekammeraten og makkeren Marius Bjørn Herholdt Boje fra 6.A på Rougsøskolen holder mellem hænderne.

"Ja, vi fik lidt inspiration fra Pinterest til motiverne, men prøv at se. Der står "HM" inde i midten. Det er en ægte Henrik og Marius Bas," uddyber Marius Bjørn Herholdt Boje stolt.

Trænet i fritiden

De to kammerater er blandt de godt 400 elever, der deltog i dette års Naturfagsmaraton i Norddjurs Kommune. Det fandt sted i Grenaa Idrætscenter onsdag, og da konkurrencen blev sat i gang, var det da også tydeligt, at langt størstedelen af eleverne fra de fem deltagende skoler havde set frem til at vise, hvad de havde udrettet i opgaverne, som i år gik under temaet 'Livet i byen'.

Skolerne har således løbende arbejdet med at komme med løsningsforslag til de meget forskelligartede udfordringer, som livet i byen byder på. Alt fra vanding af byhaver, elektricitet, mere og sjovere motion for børn og en byfestival var blot nogle af udfordringer.

Sidstnævnte var kategorien, hvor Henrik Kjær Carstensen og Marius Bjørn Herholdt Boje håbede at skinne igennem. De to 12-årige drenge valgte nemlig tidligt i forløbet, at når det skal gøres, så skal gøres ordentligt.

"Vi har brugt ret meget af vores fritid på det. Heldigvis har vi et træværksted derhjemme, hvor vi har kunnet arbejde med det. Strengene kom dog først lige på i går, så vi er lidt spændte, for vi har haft problemer med at få E-strengen til at stemme," fortæller Marius Bjørn Herholdt Boje med et skævt smil.

Der er høje krav til elevernes løsningsforslag, der bliver vurderet af dommerne ved de forskellige stationer.

Der er høje krav til elevernes løsningsforslag, der bliver vurderet af dommerne ved de forskellige stationer.

Det endte dog med at gå temmelig godt over for dommerne, der var imponerede over det store arbejde, der var lagt i den hjemmelavede bas, og det er netop det, som Naturfagsmaraton skal bidrage med, forklarer naturfagskoordinator i Norddjurs Kommune Søren Koops Forsberg.

Kloge hænder

"Det handler rigtig meget om den proces, der kræves for at nå et større mål. Det er ikke altid det endelige produkt, der er det vigtige, men lige så meget de erfaringer, børnene gør sig på vejen. Det hænger rigtig godt sammen med en overordnet strategi i at gøre vores skoleelever klar til en verden, hvor de skal være entreprenante og innovative," siger Søren Koops Forsberg og fremhæver andre klare fordele ved at arbejde med et koncept som Naturfagsmaraton.

"Vi vil selvfølgelig gerne gøre børnene interessante i naturfag, men vi kan også se, at de får stor interesse for at arbejde sammen hen imod et fælles mål, og de opdager, at de kan bruge hinanden som en ressource. Det viser sig blandt andet ved, at de elever, der er er praktisk begavet får lejlighed til at "shine" lidt mere, end de måske gør i en mere boglig hverdag. Det er med til at skabe "kloge hænder", når man på den måde inddrager alle i det fælles mål," lyder det fra Søren Koops Forsberg.

Naturfagsmaraton er delt op i en helmaraton og en halvmaraton afhængig af antallet af opgaver, der skal løses.

Her endte 6.Y fra Ørum Skole med at vinde helmaraton, mens 6.B fra Auning Skole vandt halvmaraton.

Opgaverne er af meget forskellig karakter. Her er det for eksempel en øvelse ud i, hvilke konstruktioner der er nødvendige for at bygge et tårn.

Opgaverne er af meget forskellig karakter. Her er det for eksempel en øvelse ud i, hvilke konstruktioner der er nødvendige for at bygge et tårn.

Naturfagsmaraton

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om de naturvidenskabelige fag.

Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 lokale klasser dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.

Publiceret 24 January 2019 08:30