Kim Sørensen tiltrådte stillingen som skoleleder på Gjerrild Bønnerup Friskole 1. august. Efter et par nåneder på pinden har han allerede fundet sig godt til rette. Foto: Stine Østergaard

Kim Sørensen tiltrådte stillingen som skoleleder på Gjerrild Bønnerup Friskole 1. august. Efter et par nåneder på pinden har han allerede fundet sig godt til rette. Foto: Stine Østergaard

"Jeg har aldrig før lært så mange børn at kende"

Kim Sørensen er ny skoleleder på Gjerrild-Bønnerup Friskole. Den gode, næsten hjemlige atmosfære er noget af det, han er mest glad for ved skolen

Af
Stine Østergaard

GJERRILD Det er nogle nysgerrige børn, der møder en, når man træder ind i skolegården på Gjerrild-Bønnerup Friskole.

"Hvad hedder du?" er de ikke blege for at spørge, og så snart de har fået svaret, drøner de videre på deres gokart.

Det er netop en nysgerrig og åben velkomst som det, at den nye skoleleder Kim Sørensen er glad for ved Gjerrild-Bønnerup Friskole.

"Man kan næsten mærke det, med det samme, man træder ind på skolen ikke? At her er vi tæt på hinanden. Der er ikke flere, end man kender hinanden godt. Her er rart at være," siger han.

Ny skoleleder

Selvom det er en lille skole, så kan Kim Sørensen ikke alle navnene på de godt 133 elever... endnu. Men han startede også først i stillingen per august måned, så der har ikke været så lang tid til at øve sig.

"Jeg har fået en rigtig god modtagelse hele vejen rundt. Både af lærere, børn og forældre," siger Kim Sørensen, der med sig har 16 års ledelseserfaring fra folkeskoler i Randers og Skanderborg.

Han har glædet sig meget til at komme i gang med at arbejde på friskolen, som har nogle andre rammer end den efterhånden meget pressede folkeskole, hvor nationale tests og lærernes arbejdstid har fyldt meget de seneste år.

"Friskolen kan nogle ting, som folkeskolen ikke kan. Der er ikke de samme krav til alting," siger han.

Det var også på en friskole, han i sin tid startede sin karriere som skolelærer.

Fælles fokus

Kim Sørensen kommer ikke for at gøre en forskel i den forstand at ville forandre noget nævneværdigt på skolen, som han i forvejen mener danner en rigtig god ramme om det gode lærings- og børneliv.

"Jeg kommer mere med en fokusering. Jeg hører, når jeg går rundt på skolen og til forældremøder, at børn, forældre og ansatte egentlig ofte vil det samme, men man tror ikke, at det er det, de andre parter også vil. Så det er vigtigt at få et fælles fokus," siger skolelederen.

Han har brugt nogle aftener af sine første par måneder på at tage med til forældremøder, og han har også været med til en uges skolebyt med en friskole i Jelling, hvor engagerede forældre havde taget fri for at hjælpe til. Skolebyt har været helt fantastisk og noget, han glæder sig til igen næste år.

Ude godt hjemme bedst

I det hele taget er Kim Sørensen glad for den fleksibilitet i undervisningen, der gør, at skolen somme tider bryder skemaet op, laver udeskole og ofte tager ud på ture med skolebussen. 8. klasserne har også en tur til København og 9. klasserne skal til London.

Samtidig er noget af det allervigtigste, at der "hjemme" på skolen er en god atmosfære, hvor de voksne også er i nær kontakt med børnene.

"At være skoleleder på en friskole er tusinde forskellige ting," siger Kim Sørensen og bliver afbrudt af en sms.

"Det var en mor, der skrev tilbage omkring en legeaftale. Jeg skal lige ud og sige det til børnene, at den er i orden," siger han og går ud og aftaler med de to kammerater.

Det går godt

Da skolelederen kommer tilbage på kontoret, får han tid til at uddybe:

"Jeg har aldrig lært så mange børn at kende, som jeg har her. Den måde, de kommer hen til mig og snakker. Man kan mærke, det betyder noget."

Og måske får Kim Sørensen den kommende tid mulighed for at lære endnu flere børn at kende. Han kan i hvert fald mærke, at efterspørgslen på pladser er der.

Publiceret 18 October 2018 11:30

SENESTE TV