Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Debat Norddjurs: Fingrene væk fra de sårbare børn

Af Mette-Frida Ploug, Hoedvej 21, Ålsø, 8500 Grenaa:

"Som pædagog, ser jeg det som en katastrofe, hvis de foreslåede besparelser på specialområdet i Norddjurs Kommune gennemføres. Det er et forslag som ikke har den mindste lille snert af pædagogisk kendskab eller forståelse for, hvad det er for udfordringer børn med særlige behov, og deres familier, står overfor. 

Lad os starte med forslaget om at skære 35 pladser ned på specialklasse-området. I stedet vil man ansætte 3 vejledere og lave små grupper rundt på skolerne. Dette vil betyde, at der kan sidde børn fra 0-6 årgang i det samme lokale og modtage undervisning, der vil være børn med både generelle og specifikke indlæringsvanskeligheder og så kan der sidde en enkelt pige sammen med 4 drenge, eller omvendt. 

Her bliver altså tale om klasser med børn, som har fuldstændig forskellige aldersmæssigt, kognitive, følelsesmæssige og sociale forudsætninger. Det burde være åbenlyst for enhver, at det bliver svært at give børnene de bedste muligheder for at udvikle sig og lære i sådan en sammenhæng. 

Selv de mest erfarne og kompetente specialklasselærere og pædagoger skal godt nok holde tungen lige i munden for at få noget ordentligt ud af det, men ifølge forslaget er det jo ikke engang sådanne erfarne folk, der skal varetage opgaven. 

Ydermere så HAR disse børn prøvet at være i klasser, hvor de havde helt andre forudsætninger end de andre børn, og det har ikke været en succes for dem - de har brug for noget mere målrettet. Og så er jeg nødt til at spørge Jer politikere: hvordan tror I Jeres børn ville have det med at gå i 5.-6. klasse og sidde sammen med børn fra 1.-2. klasse - tror I på, at det gør noget godt for deres selvværd? 

Så foreslås det også at flytte eleverne fra Langhøjskolen og Børneby Mølle, til henholdsvis Auning Skole og Kattegatskolen. Vi taler altså her om børn, der ikke bare har gået den lige vej i skolelivet. Ofte har de haft skoleskift, har måttet gå klasser om og har måske været ekskluderet fra fællesskabet på deres skoler - alt sammen noget, der giver ar på sjælen og ofte gør disse børn endnu mere sårbare end de forhold der gør, at de går i en specialklasse. 

Det er børn, som har brug for forudsigelighed og faste rammer, og som ofte har meget svært ved at omstille sig til noget nyt. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det vil have af omkostninger for dem, hvis de skal starte et nyt sted, med nye voksne, nye børn og nye omgivelser. For ikke at snakke om, hvad det på den lange bane vil have af omkostninger for kommunen, at børnene bliver forsinket i eller aldrig fortsætter, deres positive udvikling. 

Man kan også bekymre sig om, hvad det vil have af betydning for børnene på de to skoler, som skal modtage børnene. Det bliver også svært for specialklasserne her at skulle omstille sig til at rumme en hel flok nye børn, som oven i købet har nogle helt andre vanskeligheder end de selv har. Og er skolerne gearet til at inkludere et endnu større antal børn med særlige behov? I forvejen er det ikke mit indtryk, at der er en særlig høj grad af inklusion på de to skoler, og dette vil bestemt ikke gøre det nemmere. 

Især Kattegatskolens situation er bekymrende, idet de jo (efter at forslaget om en flytning af dem til Vestre Skole er droppet) også har modtageklasser. Altså 3 forskellige kategorier af børn i et antal, som kan blive så stort, at der mere er tale om almenklasser på en specialskole. Det ikke optimalt for nogen af børnene, hverken i almen- eller specialklasserne. For ikke at tale om personalet, som også vil komme i en meget presset situation. 

Som forælder til to skolebørn i Børneby Mølle er jeg også nødt til at komme med et lille hjertesuk.

Specialklasserne i Børneby Mølle inkluderer cirka 10 procent af deres elever fuldt til almenskolen inden, eller ved, udgangen af 6. klasse. Det er et ret flot resultat, som jeg er overbevist om skyldes det professionelle og engagerede samarbejde mellem special- og almenskole samt det faktum, at vi er en lille, overskuelig enhed, hvor alle kender hinanden. Inklusion sparer penge. Så er det mig ubegribeligt, at I peger på netop denne, succesfulde enhed, som en del af en spareplan. 

Afslutningsvis vil jeg sige, at nedskæringer på specialklasserne, i min optik, er ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen - i den sidste ende bliver det økonomisk dyrere og de menneskelige konsekvenser er uoverskuelige.

Vil Norddjurs Kommune virkelig gå rundt med våde, kolde bukser i årene fremad?"

Publiceret: 10. Maj 2017 10:15

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Norddjurs

ANNONCER
Se flere
Lokalvisen Folkebladet
Seneste
Lokalvisen Folkebladet
Mest læste
Lokalvisen Folkebladet
112
Politiken
Seneste nyt
Ekstra Bladet
Seneste nyt
Jyllands-Posten
Seneste nyt