Arkivfoto
Arkivfoto
Skriv kommentar
Del på Facebook
Del på Twitter
Udskriv
Send e-mail

Debat: Bevar vores busser

Af Martin Godsk, bevar.vores.busser@gmail.com:
  • Link til ”Bevar vores busser”: https://www.facebook.com/groups/171636750046795/
  • ”Bevar vores busser” og tilsvarende grupper har nu et samlet medlemstal på ca. 7000
  • 1000 underskrifter er indtil videre samlet elektronisk, og fysiske underskriftsindsamlinger foregår løbende over i hele Region Midtjylland
  • Alle underskrifter og protester afleveres samlet ved en bus-tur til regionskontoret forud for næste møde

Kilde Martin Godsk

"Det kan være vanskeligt at se logikken i den måde som den del af Danmark, der ikke lige er de større byer, forvaltes på.

Men den ene hånd tilskynder man folk til at flytte ud fra byerne. F.eks decentraliserer man ved at flytte store offentlige instutioner fra København til provinsen og forventer at ansatte flytter med, med hele familien.

Med den anden hånd vil man nu udtynde kraftigt i regionalbus-netværket i landdistrikterne og de små byer – den vigtige livsnerve, der forbinder mindre byer og opland med de større.

En sådan forringelse af infrastrukturen vil betyde at livet herude bliver besværligt for rigtig mange. Det bliver svært, om ikke umuligt, at komme til og fra arbejde. Unge vil få vanskeligt ved at komme til uddannelsesinstitutionerne.

Ældre og folk uden bil vil opleve at de ikke længere kan komme til byen for at købe ind, få behandling eller ordne ærinder på offentlige kontorer.

Eller at sådanne ture vil blive heldagsture på grund af færre afgange.Flere ejendomsmæglere melder allerede nu om at effekten er ved at slå igennem: huspriserne vil falde. Folk vil begynde at flytte væk. Det bliver simpelthen for besværligt og for usikkert at bo på landet.

Hvad er problemet?

Regionen har meldt ud, at der skal spares 35 millioner kroner på den regionale trafik. Letbanen i Århus har drænet kassen, driften af både letbane og busser giver underskud, og derfor vælger man nu at skære i oplandets busruter.

Hvor er løsningen?

Regionen kunne redde sig selv fra politisk selvmord ved at indstille kassetænkningen og prøve at se lidt mere helhedsorienteret på sagerne.

Der er f.eks afsat 40 millioner kroner til jordrensning forud for udstykninger – men hvad nytter det at lave udstykninger som ingen alligevel vil købe fordi der ikke længere findes ordentlige offentlige transportmuligheder?

I stedet kunne man bruge 35 af de 40 millioner til at redde de regionale buslinjer og de sidste 5 millioner til en grundig analyse af, hvordan man fremadrettet kan optimere – ikke nedskære – regionaltrafikken, så den passer til folks behov og samtidig opretholder en fornuftig infrastruktur."

Publiceret: 28. Juli 2017 08:04
¨

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de lokale nyheder hver
dag fra Lokalavisen Norddjurs

ANNONCER
Se flere