Den nye lynladestation ved Fredericia er skabt som en grøn oase, der skal være forbillede for mange kommende stationer. Fotos: Jens Overgaard

Den nye lynladestation ved Fredericia er skabt som en grøn oase, der skal være forbillede for mange kommende stationer. Fotos: Jens Overgaard

Fremtidens tankstation til elbiler er her allerede

Masser af grønt miljø i den første store fælles lynladestation fra Clever og E. ON., hvor elbiler kan lade op til 300 km kørsel på en halv time

Af
Jens Overgaard

lynlader Her er ingen neonskilte, stål eller plastik. Til gengæld er der høje grønne og buede "trækroner" i naturfarvet fyrretræ, som skærmer over et miljø med små birketræer, myntebuske og endda jordbærplanter.

I hvert hjørne står en lynlader, mens en Audi e-Tron, en Jaguar i-Pace, en Kia e-Niro og en Nissan Leaf tavst, men hurtigt, lapper strøm i sig som hundehvalpe ved vandskålen.

Velkommen til fremtidens tankstation.

Vi befinder os nær afkørsel 59 ved Fredericia på den tværgående motorvej E20, hvor to af de store danske udbydere af strøm til elbiler, nemlig Clever og E. ON, netop har åbnet en slags flagskib inden for ladestationer, som skal danne forbillede for 158 af slagsen i en række europæiske lande. Her kommer der i alt otte i Danmark og yderligere sammenlagt 40 i Norge og Sverige.

Med en effekt, som er over 150 kW, og dermed tre gange så stor som de gænge superladere fra Clever og E. ON-på 50 kW, vil de større elbiler kunne lades op fra 20-80 pct., eller op til 300 km kørsel, på en halv time.

Det kan gøres på et kvarter, når der på et senere tidspunkt skrues op til 350 kW. Det vil dog foreløbigt kun være den nye Porsche Taycan, der kommer til efteråret, som kan kapere så store strømstyrker.

Afstressende miljø

Miljøet er nøje gennemtænkt, forklarer Casper Kirketerp-Møller, der er den ene af de to adm. direktører i Powered by E. ON Drive & Clever, som den nye kæde hedder.

"Det handler ikke kun om, at elbilerne skal oplade. Vi åbner for naturen og skaber en oase med ro og frisk luft, hvor føreren kan oplade sine egne batterier. I dag er der mange af de, som er på langfart, der holder en pause på et kvarter, når de alligevel tanker benzin eller diesel, og så kan de lige så godt benytte lejligheden til at stresse af," siger Casper Kirketerp-Møller.

Superladestationerne er skabt til elbilsejere, som vil tanke strøm på farten og den anden leverandør af disse, Ionity, er også på vej med en række 350 kW-ladere, hvor den første station er åbnet i Aabenraa.

Selve manøvren foregår let, ligesom man i dag tanker strøm fra 50 kW-standerne. Her kan bruges abonnements kort til Clever eller E. On. eller kreditkort på et par af standerne.

I første omgang er det udelukkende biler med de nye CCS-stik, som langt de fleste nye biler har, der kan tanke her. Men senere bliver det også muligt at bruge Chademo-stik, som dog kun kan tanke med 100 kW.

FAKTA

Den nye

ladestation

Er drevet af det nye selskab, "Powered by E. ON Drive & Clever" Her er fire ladestandere, som leverer 150 kW. De udbygges senere til 350 kW.

Med 150 kW kan en elbil oplade til fra 20-80 pct. - eller 300-400 km kørsel på en halv time.

Med 350 kW er det på et kvarter.

Publiceret 03 June 2019 00:00