Onsdag i sidste uge blev den midtersted del af krydsmasten løftet på plads. To store kraner og kyndige kranførere og værftfolk med et sikkert øjesørgede for at bundstykket og mærsestangen mødtes. Foto: Anette Bonde.

Onsdag i sidste uge blev den midtersted del af krydsmasten løftet på plads. To store kraner og kyndige kranførere og værftfolk med et sikkert øjesørgede for at bundstykket og mærsestangen mødtes. Foto: Anette Bonde.

Så er Fregatten Jylland blevet en fuldrigger igen

Den 48 meter høje krydsmast på Fregatten Jylland er kommet på plads igen efter at være blevet repareret for råd

Af
Anette Bonde

fregatten Siden november 2018 har Fregatten Jylland manglet sin mindste mast, nemlig krydsmasten, der blev taget ned på grund af rådskader. Det er 16 år, siden den sidst blev renoveret.

Vind og vejr

Hele vinteren har fregattens skibstømrere, malere, riggere, smede og arbejdsmænd arbejdet på at udskifte de medtagne dele, der i mange år har været udsat for vind og vejr.

"Det var lidt værre end vi havde regnet med, så der er også kommet ny mærseplatform, storrå og ny bom," fortæller værftleder Claus Skotte-Lund.

Den nye mærs er lavet i egetræ. Skoven ved Sostrup Slot i Norddjurs har leveret Douglasstammer til gaffel, bom og store rå.

Tirsdag i sidste uge var to store kraner rullet ind på dok-området, og kyndige kranførere og værftsfolk fik den nederste del af masten løftet på plads. Onsdag kom mærsestangen ovenpå, torsdag topstangen, og de følgende dage blev de resterende dele monteret, det vil sige ræer, bom og gaffel, og rigningen strammet efter.

Med den 48 meter høje og 13,4 tons tunge krydsmast på plads, står Fregatten Jylland igen som en tremastet fuldrigger anno cirka 1862.

Værftleder Claus Skotte-Lund fortæller, at vedligeholdelsen af fregatten fortsætter efter reparationen af krydsmasten. Skibssiden skal vedligeholdes, dækket skal udskiftes og stormasten trænger også til renovering. Foto: Anette Bonde.

Værftleder Claus Skotte-Lund fortæller, at vedligeholdelsen af fregatten fortsætter efter reparationen af krydsmasten. Skibssiden skal vedligeholdes, dækket skal udskiftes og stormasten trænger også til renovering. Foto: Anette Bonde.

Flere reparationer

Et så gammelt og ædelt skib kræver konstant vedligeholdelse. Nu hvor krydsmasten er færdig, fortsætter arbejdet med at vedligeholde skibssiden. Til vinter skal dækket skiftes, og stormasten trænger også, fortæller Claus Skotte-Lund.

Udskiftningen af dækket starter til efterårsferien. Oprindelig var det fyrrebrædder, så blev de udskiftet med egeplanker, og nu bliver det igen fyrretræ.

"Fyrretræ er den oprindelige træsort. Det holder bedre tæt end eg, og er derfor mere egnet som skibsdæk."

Claus Skotte-Lund anslår, at den nye krydsmast har kostet et sted mellem 1 og 2 mio. kroner.

"Så den skal gerne stå 16 år, inden det er nødvendigt at tage den ned igen."

Afventer finansloven

For tolv år siden kom Fregatten Jylland på finansloven. Det betyder, at staten hvert år giver 3 mio. kroner til vedligeholdelse af fregatten og Syddjurs Kommune 1 mio.

Det er en fire-årig periode, og den indeværende bevilling udløber ved udgangen af 2020. Derefter er det op til parterne bag den følgende finanslov at afgøre, om Fregatten Jylland fortsat skal have tilskud via finansloven. Egentlig trænger stormasten også til at blive renoveret, og ifølge Claus Skotte-Lund skal det helst ske i løbet af 2020-2021.

"Men vi afventer udfaldet af finansloven, inden vi tager masten ned. Vi vil gerne være sikker på, at der er råd til at sætte den op igen."

Publiceret 22 June 2019 08:00

SENESTE TV