Letbanen skruer nu op for testkørslerne mellem Aarhus og Grenaa og mellem Lisbjerg og Lystrup.

Letbanen skruer nu op for testkørslerne mellem Aarhus og Grenaa og mellem Lisbjerg og Lystrup. Foto: Aarhus Letbane

Nu er det alvor: Letbanen går i gang med de sidste testkørsler til Grenaa og fra Lisbjerg til Lystrup

Letbanen advarer om, at det er lisvfarligt at krydse letbanen på andre steder end på de markerede og sikre overgange

Af
Jeppe Rafn

I dag, onsdag 20. marts, går letbanen i gang med de sidste og afsluttende testkørsler af letbanestrækningen mellem Grenaa og Aarhus og mellem Lisbjerg og Lystrup. De to strækninger hænger sammen godkendelsesmæssigt og bliver derfor åbnet samtidig.

Testkørslerne skal give letbaneførerne erfaring i at køre på strækningerne, inden der som planlagt åbnes op for kørsel med passagerer i slutningen af april.

Letbanens kommunikationschef Jens Velling oplyser til Lokalavisen, at der hidtil har der været testkørsler on and off, men i de kommende cirka tre uger skrues der op for testkørslerne med flere daglige afgange. Af hensyn til sikkerheden er det derfor vigtigt, at naboer, trafikanter og alle andre, der kommer i nærheden af banestrækningerne, respekterer bomme, lyssignaler, hegn og skilte.

Letbanetogene er lydsvage og kører hurtigere end de tidligere nærbanetog, og Letbanen opfordrer på det kraftigste til, at man kun krydser skinnerne, hvor der er markerede og sikre overgange. Al anden færdsel langs med eller på tværs af skinnerne er forbundet med livsfare, skriver Letbanen i en pressemeddelelse.

Alle bomanlæg langs strækningen vil atter være aktive med bomme, blink og lyd, og de sorte poser, der har skjult bomanlæggene, er blevet fjernet. Samtidig er alle usikrede overgange og uautoriserede ’trampe-stier’ blevet markeret med tydelige advarselsskilte og/eller spærret for trafik.

"Vi har desværre tidligere set, at folk nogle steder lader hånt om advarselsskilte og endda har klippet hegn over for derved at krydse skinnerne på uautoriserede og farlige steder. Letbanetog er hurtige og lydsvage, så vi må endnu en gang opfordre omgivelserne til udelukkende at krydse banen ved hjælp af markerede og lovlige overgange. De findes over alt langs med banen, så der er ingen grund til at tage chancen," siger Aarhus Letbanes direktør Michael Borre.

Publiceret 20 March 2019 15:50