Thomas Kjerstein aflægger visit ved de kommende lokaler på Maltfabrikken sammen med datteren Agnes.

Thomas Kjerstein aflægger visit ved de kommende lokaler på Maltfabrikken sammen med datteren Agnes.

"Den indre rejse skal ske derude"

Nordic Destination vil skabe og samskabe udendørs oplevelser i hele landet

udeliv Thomas Kjerstein fra Ebeltoft brænder for sin drøm. Han vil bruge naturen til at skabe jobs, oplevelser og udvikle sin kommune. Og så er han i fuld gang med at klargøre sin virksomhed til national vækst.

Nyt firmanavn

Med den lokale start i Ebeltoft for et par år siden og fokus på at give folk oplevelser i naturen, navngav Thomas Kjerstein sin virksomhed Ebeltoft Outdoor. Med den nye strategi lagt i støbeskeen, ny forretningsmodel og nationale ambitioner, har han besluttet sig for at ændre navnet. Den nye virksomhed kommer til at hedde Nordic Destination.

Navnet er ikke valgt ud fra den geografiske lokation men på dem, der kommer her.

"Det er deres rejse og deres destination, vi tager udgangspunkt i. Altså vores gæsters ønsker, baggrund og livsprojekt. Det er omdrejningspunktet i alt vi gør, og det er sådan vi sikrer folkelig opbakning til vores projekter, ture og oplevelser."

Den indre rejse

Nøgleordene for Thomas Kjerstein er bevægelse, sundhed og relationer.

"Oplevelser, der betager og beriger. Det er derfor jeg siger, at den enkeltes indre rejse her i livet skal ske udenfor. I naturen og helst i godt selskab med andre. Og vores stærke fokus på den enkeltes indre rejse, den personlige udvikling, er også grunden til, at vi nu vil udvikle og indsamle data på oplevelser, der nytænker vild mad, udendørs-køkken, mindfulness, yoga og fællesskabsoplevelser i naturen."

Platform på Maltfabrikken

Lige nu glæder Thomas Kjerstein sig til at kunne flytte ind i sit nye hovedkvarter på den snarligt nyrestaurerede Maltfabrik i Ebeltoft. Her får Nordic Destination plads midt i en smeltedigel af virksomheder, netværk og kultur.

"Det bliver en fantastisk energi i Ebeltoft med rigtig store muligheder for samarbejde, innovation og erhvervsudvikling. Selvfølgelig skal vores videncenter for turismeudvikling ligge her, hvor oplevelser, by, natur og turisme smelter sammen. Vi lever af oplevelser, data og samarbejde. Det får vi endnu lettere adgang til lige her." forklarer Thomas Kjerstein, der glæder sig til at komme ud i resten af landet med al den praksis, erfaring og viden, han har udviklet i og omkring Ebeltoft, blandt andet via sit samarbejde med Nationalpark Mols Bjerge.

"Maltfabrikken som hovedkvarter er simpelthen den perfekte platform for at udvikle og lancere vores nye, digitale forretningsmodel og for vores videncenter til erhvervsudvikling i danske kommuner. Herfra får vi netværk og rækkevidde ud i resten af landet."

Fokus på det nationale

Også andre kommuner har fået øje på hans koncept. For et par uger siden var Thomas Kjerstein ude og præsentere sine praksismodeller, erfaring og perspektiver på turismeudvikling for flere kommuner og turismeorganisationer. I forrige uge holdt han møde i en tænketank med nordjyske forskere og turismekonsulenter om nationale perspektiver.

Rundt om i landet vil han skabe endnu mere synergi og etablere endnu flere partnerskaber. Senest har han indgået partnerskab med henholdvis Fuglsøcenteret, der årligt har 24.000 gæster og Danmarks Jægerforbund, der har omkring 90.000 medlemmer. Sammen med sidstnævnte skal der nu laves mini-kurser i vild madlavning på de flotte naturområder lige ved Kalø og med udsigt til Kaløvig Slotsruin.

"Vi er kendt for at gavne andre og gavne bredt gennem samarbejde. Det er simpelthen en mærkesag at vores samarbejdspartnere altid vækster sammen med os. Det har vi bevist og gjort gentagne gange, og derfor går det både hurtigere og lettere med at bygge bro, skabe partnerskaber og realisere nye synergier."

Fortælling med kvalitet

Thomas Kjerstein har med Ebeltoft Outdoor bevist, at man kan sælge fortællingen som omdrejningspunkt i naturoplevelser, når man kombinerer det med kvalitet og professionelle guider. Det er ikke absolut de billige ture til 30 kroner, der lykkes bedst.

"Vi kan i stedet skabe udsolgte kvalitetsoplevelser i naturen til 345 kroner, hvor guiden er professionel, turen er skræddersyet, og hvor gæsterne kan vælge den tur, naturoplevelse og samlede pakke, som de allerhelst vil. Det betaler folk gerne for. Og så kommer de i stort antal. Men kvalitet og tilpasning skal hele tiden justeres ud fra de data, vi indsamler på tempo, tilfredshed og turene," forklarer han.

Nye himmelstrøg

Så nu er tiden kommet til at opsamle og opgradere den viden, der ligger bag succesen. Praksis skal gøres til modeller, der bringes til nye destinationer og kommuner, der søger at udvikle erhverv, iværksætteri og turisme. Thomas Kjerstein mener, at han er manden, der kan løfte opgaven.

"Vi har taget de oprindelige vandreture og udviklet dem på baggrund af data og kundedrevet feedback. For eksempel er vores stilheds-vandring lavet på baggrund af gæster, der egentlig gav os kritik for at alle gik og snakkede sammen på vores vandreture. Hygge og fællesskab er i højsædet på vores ture, men det gik op for os, at vi overså en mulighed for at gøre en hel gruppe af oplevelsesturister glade, når vi ikke også tilbød muligheden for at vandre i stilhed på de flotteste passager. Så det gør vi naturligvis nu."

Videncenter med rådgivning

At indsamle data og feedback har fra starten været omdrejningspunktet og strategien. I fremtiden ser Thomas Kjerstein sin virksomhed ændre sig til et videncenter, der rådgiver kommuner, organisationer og destinationer om turismeudvikling efter samme opskrift:

"Data er simpelthen dét, der gør at vi har succes med skræddersyede kvalitetsoplevelser. At vi kan skabe ture med fortællinger, fællesskab og nøje planlagte ruter, så alle får en oplevelse i naturen, der passer til dem. Med den varighed, det tempo og den oplevelse, som passer for den enkelte. Og så har vi lagt turene i rækkefølge, så vores gæster kan bygge og designe deres helt egen samling af ture. På den måde kan de til sidst dække hele Nationalpark Mols Bjerge," uddyber Thomas Kjerstein.

Oplevelser i nationalparken

Og succesen anerkender man i området. Senest er Thomas Kjerstein udvalgt til at udvikle jubilæumsturen for Nationalparken til det kommende 10-års jubilæum. Og så har han sammensat oplevelsesture i nationalparken, der indlejrer lokalhistorie, dramatik og den gode fortælling i en samlet kvalitetsoplevelse.

Der er en kraftig vækst i antal solgte ture, der alle leveres af professionelle guider og typisk afrundes med et måltid af lokale fødevarer, for eksempel Mols Vand, Ebeltoft Gårdbryg og sandwich fra Fuglsø Kro i Mols Bjerge.

Udvikler koncept

Men det er metoden, måden og modellerne bag succesen, som er den egentlige passion, forklarer Thomas Kjerstein.

"Nu skal vi videre."

Han henviser til, at Ebeltoft Outdoor har vist, at man kan tage ture med kun få tilmeldte og i stedet skabe udsolgte kvalitetsoplevelser i naturen ved at øge kvalitet, tilbyde en professionel guide en skræddersyet tur, hvor gæsterne kan vælge den tur, naturoplevelse og samlede pakke, som de allerhelst vil.

"Det betaler folk gerne for. Og så kommer de i stort antal. Men kvalitet og tilpasning skal hele tiden justeres ud fra de data vi indsamler på tempo, tilfredshed og turene."

Lokale talenter

Søgningen til Ebeltoft og Mols Bjerge har været stor. Outdoor-oplevelser er efterspurgte. Derfor er der også fokus på at tiltrække nye guider og instruktører til den kommende satsning på at udvide paletten af oplevelser. Her skal vandreture suppleres af udendørs madoplevelser og personlig udvikling i smukke rammer.

Og der mangler faktisk nye guider, der kan levere et samlet oplevelsesprodukt.

"Både indenfor vandreture, vilde madoplevelser i naturen og oplevelser, der handler om personlig udvikling. I 2019 udvider vi med større fokus på mindfulness, fællesskabsoplevelser, stilheds-vandring og yoga i naturskønne omgivelser. Har man selv interesse og passion for et af områderne og og er vant til at håndtere grupper af mennesker, så hører vi gerne fra lokale ildsjæle og folk, der har lyst at skabe oplevelser som freelancere, iværksættere og før-startere."

-ab

Publiceret 19 February 2019 18:08

SENESTE TV