Djurs Sommerland tager tilløb til mere

Forlystelsesparken forventer at investere 300 millioner over de næste 5-6 år

Af
Lars Norman Thomsen

Lars Norman Thomsen

Djurs Sommerland i marts er lig med snesjap og længsel efter forårstemperaturer, men det er tydeligt, at første åbningsdag, 27. april, nærmer sig. Djurs Sommerlands helårsmedarbejdere er på tæerne, og det samme er de håndværkere, der er i fuld sving med at færdiggøre og montere sæsonens to nyheder, familiekarrusellen Safaribussen og børnerutschebanen Jungle Rally.

De to nye familieforlystelser bliver naboer til sidste års 90 millioner kroners investering, Dragekongen - Europas hurtigste og længste Family Suspended Coaster. Den hidtil største enkeltinvestering i en dansk forlystelsespark.

“De to nyheder skal være med til at komplementere et nyt asiatisk temaland i parken, Wild Asia,” forklarer administrerende direktør Henrik B. Nielsen på en lille rundtur på området.

2018 bliver et lille investeringsår sammenlignet med 2017, hvor forlystelsesparken var ude at spendere hele 120 mio. kroner - hovedparten til Dragekongen, resten primært til at bygge nyt efter den brand, som hærgede Djurs Sommerland i maj 2016, hvor restauranten Chicken & Burger på 400 kvadratmeter nedbrændte.

“I 2018 investerer vi cirka 22 mio. kroner alt i alt, heraf 15 mio. kroner i de to nye forlystelser,” siger Henrik B. Nielsen.

Tårnhøje ambitioner

Et lille investeringsår kan ikke tages som udtryk for, at Djurs Sommerlands ledelse mener, at forlystelsesparken nu har nået zenith. De kommende års investeringsplaner udtrykker derimod, at man fortsat har store ambitioner og minutiøse strategiske planer for fremtiden i Danmarks fjerdestørste forlystelsespark, og for hvordan besøgstallet kan skubbes yderligere i retning af de magiske en million årlige gæster.

“Uden at jeg kan sige for meget, vil jeg dog godt afsløre, at vi de næste 5-6 år forventer at skulle investere i omegnen af 300 mio. kroner,” siger Henrik B. Nielsen.

Til sammenligning investerede Djurs Sommerland i perioden fra 2007-2008 til 2017 cirka 400 mio. kroner og øgede antallet af besøgende fra 471.000 i 2007 til 808.000 i 2017. Det var i denne periode, at store satsninger, også målt med internationale alen, som rutschebanerne Piraten, Juvelen og Skatteøen, kom til.

“Vi var hverken i 2017 eller året før særligt begunstiget af vejret i vores højsæson, som er børnenes skolesommerferie, men vi er ikke længere så sårbare, hvis vejret ikke viser sig fra sin bedste side, og det er bemærkelsesværdigt, at vi en tid, hvor turistbranchen generelt er presset, trods alt kan fortsætte med at øge besøgstallet,” siger Henrik B. Nielsen, der ikke er i tvivl om, at placeringen på Djursland er unik for en turistvirksomhed af Djurs Sommerlands kaliber. Djursland er i det hele taget et attraktivt feriemarked.

Han tror på, at det muligt at komme tæt på de 900.000 gæster i de kommende år med strategisk rigtige investeringer.

“Fornyelse er altafgørende i en branche som vores, og de sidste 10 års investeringer i blandt andet 27 nye forlystelser satte afgørende fart på besøgstallet.”

Djurs Sommerland har i skrivebordsskuffen en grydeklar plan for, hvordan virksomheden kan investere i overnatningspladser. Det bliver altafgørende for at øge besøgstallet yderligere.

Opførelsen af årets to nyheder, familiekarrusellen Safaribussen og børnerutschebanen Jungle Rally, skrider støt fremad i en vinterkold marts måned. Alle fotos: Lars Norman Thomsen

Opførelsen af årets to nyheder, familiekarrusellen Safaribussen og børnerutschebanen Jungle Rally, skrider støt fremad i en vinterkold marts måned. Alle fotos: Lars Norman Thomsen

Overnatningsmuligheder

“Det vi fortsat arbejder på sideløbende, kan man roligt sige, er at få et moderne feriecenter til området,” siger den administrerende direktør.

Mest sandsynligt en udenlandsk investor, en ferieparkkæde, der kan se økonomisk potentiale i at placere sig i området mellem Djurs Sommerland og Lübker Golf Resort.

“Så taler vi måske om mellem 1.500 og 1.700 sengepladser eller meget mere, og så er vi der, hvor det pludselig vil batte af noget og smitte af på os og andre dele af branchen, så det vil kunne mærkes,” fastslår Henrik B. Nielsen.

Om mulighederne for, at planen nogensinde bliver til noget, siger han:

“Der er lang vej endnu, men vi er rykket noget tættere på end da vi snakkede sammen for et år siden.”

Administrerende direktør Henrik B. Nielsen udgør Djurs Sommerlands daglige ledelse sammen med broderen Michael B. Nielsen. De to og bestyrelsen har investeringer for i omegnen af 300 mio. kroner i støbeskeen de næste 5-6 år, og i dette tal er eventuelle investeringer i overnatningsmuligheder ikke regnet med

Administrerende direktør Henrik B. Nielsen udgør Djurs Sommerlands daglige ledelse sammen med broderen Michael B. Nielsen. De to og bestyrelsen har investeringer for i omegnen af 300 mio. kroner i støbeskeen de næste 5-6 år, og i dette tal er eventuelle investeringer i overnatningsmuligheder ikke regnet med

1.780 ansøgere

Når Djurs Sommerland åbner første gang 27. april og herefter vil summe af aktivitet de næste 110 dage, kan cirka 575 sæsonarbejdere, hovedparten mange unge, se frem til at være på og tjene en god hyre.

1.780 ansøgere har forud for denne sæson lagt billet ind på en stilling i Djursland. Heraf var næsten 500 gengangere fra foregående år.

“Interessen for at arbejde i Djurs Sommerland er meget stor, og vi har bestemt også en dygtig og dybt engageret stab af medarbejdere. Det betyder meget for den tilfredshed, som vores gæster kører hjem med,” siger Henrik B. Nielsen.

Han understreger, at fordi man har arbejdet tidligere i forlystelsesparken, er det ikke lig med, at man automatisk bliver genansat den følgende sæson.

“Vi kigger meget på, hvad der bliver leveret, for der er ingen fribilletter til et job i Djurs Sommerland.”

Regner man helårsansatte og sæsonmedarbejdere sammen, beskæftiger forlystelsesparken 135 årsværk. Et årsværk svarer til én fuldtidsansat i et år.

Publiceret 13 March 2018 08:00

Lokalavisen Folkebladet nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder hver dag fra Lokalavisen Folkebladet
SENESTE TV